Arbetsprov: Digital Designer / Art Director
Arbetsprovet består av en sammanhängande uppgift där du får visa både din tankegång och ditt designhantverk. Tänk på att tydligt motivera dina val och resonemang genom hela uppgiften.

Scenario och case
SmartManufacture, är en ny digital SaaS-plattform som hjälper företag inom tillverkningsindustrin att digitalisera och optimera sina produktionsprocesser.
Grundarna bakom SmartManufacture har lång erfarenhet av branschen och riktar sig mot produktions- och fabrikschefer inom nordisk tillverkningsindustri.
Huvudkunderna är SME-företag som vill digitalisera sin verksamhet.
Det är därför viktigt att plattformen uppfattas som pålitlig, samtidigt som den känns lika digital som resan kunderna ser framför sig.
Sajtens huvudsakliga syfte är att skapa trygghet och driva till konvertering, som innebär ett möte med en av grundarna.
Uppgiftsbeskrivning
- Designmetodik och Verktyg
- Beskriv kort hur du skulle gå tillväga för att utveckla den visuella identiteten, konceptet och designen för SmartManufacture. Inkludera steg för research, strategi, konceptutveckling och prototyping. Text och innehåll på startsidan kan vara "Lorem ipsum" eller skriv placeholder text, fokus är koncept, struktur och design. Ange vilka verktyg och metoder du skulle använda i varje steg och motivera dina val.
- Webbdesign:
- Designa en startsida för SmartManufactures nya sajt där man kan få en helhetskänsla för den visuella identiteten med logotype, typografi, färgschema och uttryck. Inkludera följande element:
- Logotyp och färgschema
- Hero-bild/enhet, eller huvudbild
- Navigationsmeny
- Call-to-action sektioner
- Sektioner för presentation av plattformens funktioner
- Sektioner för testimonials eller kundreferenser
- Ytterligare sektioner du anser behövs för din design
- Footer med kontaktinformation och sociala medier länkar
- Använd gärna Figma eller Adobe XD. Förklara hur dina designval stödjer användarupplevelsen och plattformens mål.
- Designa en startsida för SmartManufactures nya sajt där man kan få en helhetskänsla för den visuella identiteten med logotype, typografi, färgschema och uttryck. Inkludera följande element:
- Kampanjmaterial/idé (Integrerad i startsidan)
- Inkludera en sektion på startsidan som skulle kunna vara en pågående marknadsförings-kampanj. Designa denna så att den hade kunnat fungera som en övergripande idé för sociala medier och annonskanaler. Motivera dina designval och hur de stödjer kampanjens mål.
- Innovation och AI:
- Beskriv hur du skulle kunna använda AI-verktyg i ditt arbete med detta projekt. Ge exempel på hur AI (inte nödvändigtvis, men skulle kunna) kan förbättra eller förenkla designprocessen och resultatet.
-
Tänk på att arbetsprovet är till för att vi ska få en bättre bild av hur du arbetar, tänker och skapar rent konceptuellt och praktiskt. Självklart så är det i kombinationen med din erfarenhet och intervju framöver som vi verkligen får hela bilden av dig!
IPM

Inlämning
Skicka in dina svar på hela uppgiften och dina designfiler (PDF eller länkar till t.ex. Figma/Adobe XD) med hjälp av länken och frågorna i mailet vi skickade dig.
Bedömningskriterier:
- Klarhet och logik i dina resonemang
- Kreativitet och originalitet i designlösningarna
- Relevans och anpassning till kundens mål och målgrupp
- Tekniska färdigheter och hantverkskunnande
- Förmåga att kommunicera och motivera designval
Frågor & svar
-
Du får 1 vecka på dig från det att du har fått briefen. Ladda upp ditt förslag med hjälp av länkarna i mailet vi skickat dig.
-
Nej, använd de verktyg som du tycker lämpar sig bäst för uppgiften och dina kunskaper. Beskriv i moment ett vilka du använder och varför.
-
Ja, om du vill dela upp hur du presenterar ditt arbetsprov kan du absolut lämna in både länk och PDF.
-
För den här rollen bedömer vi inte språket, det viktiga är arbetsprovet i sig och att vi kan ta till oss din beskrivning av hur du tänkt och tänker. Inte hur väl du formulerar det.
Exempel på hur inlämning kan se ut:
Del 1: Designmetodik och Verktyg
En beskrivning av vilka metoder och arbetssätt du hade använt dig av för att komma fram till idé och koncept baserat på informationen från caset.
Även en beskrivning av vilka verktyg du har använt till vilken del och varför.
Beskriv gärna andra delar du hade använt dig av i större utsträckning i ett riktigt case likt detta.
Del 2 och 3: Praktiskt arbetsprov
Länk till t.ex. Figma/XD (eller liknande tjänst) eller bifogad PDF/bildfil till skiss, mockup och ide för startsida enligt arbetsprovets uppgift.
Del 4: Innovation och AI
Beskriv kort hur du har, eller hade kunnat använda AI (alla varianter av AI-tjänster) för förbättra ditt resultat, din effektivitet eller kreativitet.